Menu

Relationen till mat är viktigt för hälsan

0 Comments


Att hålla vikten efter att man har lyckats gå ner i vikt kan ibland vara svårare än att lyckas med själva viktnedgången. När man har nått målet och börjar slappna av är det lätt att glida tillbaka i gamla vanor. Vi tipsar här om hur man kan tänka och ett par knep man kan ta till för att hålla vikten på en lagom nivå.

Fixera dig inte allt för mycket vid vikten

Först och främst måste vi understryka att en viktvarians är något naturligt som inträffar både med årstider och med graden av aktivitet för tillfället. Att gå upp eller ned något eller några kilon är ingenting som man behöver bekymra sig om. Det kan bero på så många faktorer, såsom vätskebalans, muskelmassa och hormoner. Men om du märker att dina kläder inte passar längre och att du har börjat bli andfådd och har svårt att röra på dig, ja då kanske det är dags att börja fundera på hur det ligger till med hälsan. För hälsan är det som är allra viktigast, även om många också går ner i vikt av estetiska skäl.

Relationen till mat är viktig för en långvarig förändring

En god relation till mat är a och o om man vill att de nya hälsosamma vanorna ska bli långvariga. Att kunna unna sig något onyttigt då och då är viktigt och borde vara en självklarhet. Desto viktigare är det att lära känna sin kropp och dess signaler och lära sig att tyda vad den behöver och inte behöver. Blir du gång på gång sugen på godis och sötsaker så kan det kanske tyda på att din kropp behöver något. Eller är det endast ett tecken på att du är en hopplös godisälskare med dålig karaktär? Ibland kan suget efter särskilda matvaror bero på att du faktiskt äter för lite ”riktig” mat. Hur detta fungerar i praktiken är svårt att veta och varierar säkerligen från person till person. Fundera därför över dina egna begär efter onyttig mat och vad din kropp försöker att säga dig.

Hitta strategier för att komma ur fällor

När du blir sugen på godis eller chips, ta dig en funderare på om du har fått i dig tillräckligt med kalorier från kolhydrater, protein och fett under dagen. Att äta en hälsosam och rejäl smörgås istället för att ställa fram en godisskål är både nyttigt och klokt. Du får i dig många viktiga näringsämnen och fiber när du äter en smörgås till skillnad från att äta godis, som mest innehåller socker, gelatin och olika färgämnen. Du kanske har hört att du inte ska äta så mycket bröd, men det är faktiskt ett billigt och snabbt sätt att få i sig en lätt och nyttig måltid. Välj ett grovt bröd och magert pålägg så blir det plötsligt ett hälsosamt tilltugg. Och sist men inte minst, unna dig något riktigt gott lite då och då.